Listen & Silent are spelled with the same letters

27 september 2022 - Kesteren, Nederland

‘Als je het niet weet dan is het er ook niet’

24 september 2017

Mijn laatste blog begon met ‘geen carrière, geen functie, geen imago, geen netwerk, alleen mezelf’

‘Life is what happens while you’re busy making other plans’

Als je niet deelneemt aan de maatschappij ga je echt beseffen in wat voor ‘krankzinnige’ wereld we leven. En erger nog een wereld die we zelf creëren!

Ooit bij stil gestaan?! Ooit afgevraagd of je nu het leven zelf bent of dat je een leven leeft die geacht wordt te leven?

Als je niet meer deelneemt aan de ‘gevestigde maatschappij’ dan is het stil. Echt letterlijk stil. En stilte maakt je bewust van wat was en wat er is. Zelfs elke week verplicht solliciteren, wat niet meer aan de orde is, maakt dat je toch nog een beetje onderdeel was van de ‘gevestigde maatschappij’ Een maatschappij die naar mijn mening echt behoefte heeft aan 5 minuten stilte!

Ik heb mogen ervaren en ervaar dat nog steeds hoe het is om van een afstand te kijken naar de wereld.

Kijken naar een hollende, overschreeuwende, in de dubbele stress zijnde, op imago en status- gerichte, volgestopt met hoe het moet en waar je aan moet voldoen, overbevolkte, ruziemakende, verwijtende, verdrietige, egocentrische, ‘ik heb het wiel uitgevonden’, niet meer te stoppen, onmachtige,  wereld -rollercoaster.

Daarnaast houden we de schijn op dat we in diezelfde wereld met mekaar bezig zijn met het zoeken naar geluk, stilte, duurzaamheid, gezondheid, liefde, empathie, zorg voor elkaar, saamhorigheid en een betere wereld.

We zijn allemaal lekker bezig! We zijn continue aan het creëren, linksom, rechtsom, rechtdoor, achteruit. Ons verstand creëert de wereld en wie en hoe je geacht wordt te moeten zijn. Dat gebeurd als je zelf niet weet wie je bent. Met veel lawaai en inhoud.

Ben jij wel eens stil? Stil zijn is iets op zich. Stil zijn of ontbreken van lawaai en inhoud = luisteren naar jezelf.

En hoe erg is dat! Luisteren naar je eigen innerlijke stilte.

Maar meeste van ons geven de voorkeur aan jezelf te verliezen en daardoor verlies je jezelf in de wereld.

De wereld geeft niets aan blijvende waarde. Alles blijft veranderen, je blijft verwikkeld in steeds andere gebeurtenissen. Alles  gaat voorbij, volmaakt of niet volmaakt.

Als je iets niet weet dan is het er ook niet.

Maar om daar een gulden middenweg in te vinden is een uitdaging op zich!

Want echt als je de stilte hebt ontdekt ben je bijna niet meer geschikt voor deze maatschappij.

Zonnige dag vandaag!

Christa