Land van de Glimlach

21 november 2016 - Bangkok, Thailand

Of ook wel Land van de Vrijen genoemd. Eigenlijk is dit de juiste benaming van Thailand. Muangthai. De andere naam is meer promotie voor het toerisme. Wat niet altijd zo is.Beide slogans geven een beetje de Thaise persoonlijkheid aan. De Thai heeft een heel sterk gevoel voor eigenwaarde en menselijkheid zonder gedienstig te zijn. Deze waarde maakt hun identiteit en hun vermogen om te blijven glimlachen wat er ook gebeurd. Stoicijns noem ik het. Zeker nu hun Koning is overleden. Het hele land is ogenschijnlijk in totale rouw maar het leven gaat echt gewoon door. Wel gaat elke Thai afscheid nemen van de Koning. In 4-daagse stoet lopen ze in het zwart met een bordje eten of andere kleinigheden naar het paleis. En voor intimi waarschijnlijk zal zijn zoon hem eerder opvolgen dan de wereld denkt.
De Thai 'geniet' van het leven in de zin dat hij zich niet inspant als hij er geen persoonlijke voldoening van heeft. Alles moet persoonlijke vreugde geven.....nou ik weet het nog net zo niet...
De stad Bangkok....voor de ene persoon een nachtmerrie voor de ander geweldig. Het is beetje een combi van New York en Venetie op zijn Thais met nog Chinatown ertussendoor. Een heksenketel! Warm, vochtig en smoq. Ook op het water is je leven niet zeker. Zelfs kaaimannen, grote spinnen en leuke slangen kijken je met grote ogen aan al liggend aan de kant. Een huisje aan het water ....nou soms gewoon een vlot met een dak erop of een krot op palen met houtrot. En schril contrast met de skyline.
Het eten...heeerlijk. Wel in de daarvoor bestemde restaurants. In de stalletjes of bbq op bootjes zijn beter alleen voor een foto.
Mijn vader wilde nog eens terug (vaak geweest als koopvaardijofficier, alleen om te eten. Helaas nooit van gekomen. Nu zit zijn dochter er EN hij had gelijk nu meer dan 50 jaar verder. En natuurlijk fietsen door de nauwe oude straatjes met een fiets van Co Kessels Hij is inmiddels overleden maar Zijn fiets tour bedrijf doet nog steeds goede zaken. Tot de volgend keer!
Foto's komen later. Wifi zit niet altijd mee!

1. Karen:
    22 november 2016
    Mooi verteld Christa: dit vraagt naar meer! Ik blijf je volgen en geniet volop met je mee. (Behalve van die kaaimannen, spinnen en slangen en smog dan)