Geesten verdrijven met de Sjamaan & zijn mobiel

25 november 2016 - Chiang Rai, Thailand

Zoals al gezegd zouden we vandaag de hill tribes Gaan bezoeken. Hoog in de bergen wonen de Hmong en Lahu bergstammen. Onderweg gingen we onverwachts naar een kunstenaar waarvan me de naam even ontschoten en overigens in 2014 is overleden maar geweldige kunstwerken maakte en inmiddels er een Hele bedevaart plaats van heeft gemaakt. Deze man had de eigenaardigheid in Zijn kunsten alles te verwerken wat uit de natuur kwam EN een beetje luguber was. In tegenstelling Tot alle gouden boedha beelden was dit echt totaal anders. Van Hele krokodillen, boa's, koeienkoppn, teakhout wat in Thailand groeit maar zeldzaam wordt EN nog meer natuurlijke materialen. Echt de moeite waard en bijzonder.
Aangekomen Bij de bergstammen Kregen we Eerst een rondleiding Door het dorp. Tja, Hoe zal Ik het beschrijven....inderdaad zoals je het Bij National Geographic ziet op TV. We werden uitgenodigd Bij de Sjamaan in huis. Nou Ja huis...een in elkaar getimmerd Hok, met de kleigrond als fundering(je kunt je voorstellen Hoe Dat is als het regent) een TV die het volgens mij niet meer deed en de rest allemaal rotzooi. Hij was de leider van het dorp en Iedereen luisterde Naar hem. Uitgekozen Door de geesten.Ontvangen met een vingerhoedje 'thee' werden we ingewijd in de kunsten van het geesten verdrijven. Toen Hij ineens een zwarte lap over Zijn hoofd trok wist ik Wel waarom de geesten bang waren.......ach Laten we het maar houden op spanning en amusement. Zeker toen hij sneakie Zijn mobiel uit Zijn zak pakte Om te kijken of het nog Geen tijd was Om te gaan.
Aandoenlijker vond ik het kleine jongetje die daar op Zijn blote voetjes aarde in een pannetje aan het doen was en er doelloos mee Rond stampte. En de moeder haar dochter letterlijk aan het 'vlooien' was. Tja het Zijn de details.....maar voor mij Geen spanning en amusement. Pure realiteit. Volgens mij heeft Boedha dit nooit zo bedoeld.
Na het bezoek gingen we lunchen op een prachtige plak met een geweldig uitzicht. Lanjia Lodge. Vergezicht over de bergen en de Mekong river. Zo vreselijk mooi en sereen!.
Onderweg terug heb Ik het gehad Over het Boedisme met de gids. Het ying & yang, het Hier en nu. Het wezenlijke verschil tussen het zengevoel bezitten en zoals Wij het zengevoel jezelf aanmeten omdat de commercie ons Dat Door onze strot duwt. Wij willen niets missen, Zij vinden het niet erg Om iets te missen. Wij willen alleen maar meer Zij Hebben wat ze op Dat moment hebben. Ja Ook Zij hebben stress. Als je Geen geld hebt dan kan je je gezin niet onderhouden. Maar de rest is in de genen zittende mindset. Die Wij proberen te krijgen Door druk te zijn met yoga, meditatie workshops, hearings, retraites, noem maar op . Maar het is net Als een Thaise massages....je doet het een keer, betaalt ervoor en voelt je Erna even lekker. Je moet echt van Goede huizen komen Om de mindset van een boedhist te krijgen. En Dat begint volgens mij Eerst eens blij te zijn met wat je hebt EN niet met wat je nog moet krijgen.
Morgen gaan we een ons begeven in de wereld van de opium. Dus in hogere sferen! Tot morgen!