Ondernemerschap vraagt meer dan een ‘beetje’ ondernemer spelen.

27 september 2022 - Kesteren, Nederland

Ik heb tijdens mijn werkzame leven genoeg ondernemers, eigenaren en managers zien aanmodderen en worstelen met het feit dat ze geen grip hadden op het ondernemen en op het aansturen van hun bedrijf of organisatie. Ik heb gezien en beleefd dat - op het moment dat het verkeerd gaat of dreigt te gaan – men totaal niet meer het vermogen heeft te reageren vanuit het ‘goede’, maar vooral reageert vanuit het ‘verkeerde’. Men richt zich op zaken die de problematiek alleen maar groter maken en is niet meer in staat het probleem of zichzelf te bekijken. Niet alleen de balans in het bedrijf is dan zoek, maar ook die bij jezelf. Uiteindelijk ben jij degene die de boel aanstuurt, in beweging zet of verandert.

Bij stilstand, zwaar weer of bijna faillissement zie je juist wat authentiek ondernemerschap behelst. Of het nu gaat om een eenmanszaak of een groot bedrijf met veel medewerkers.

Negen van de tien keer wijt men het aan zaken van buitenaf. Maar ook tamelijk goede lopende zaken gaan ondernemers failliet.

Waar heeft dat mee te maken? Meest van de tijd aan slecht ondernemerschap? En dan niet aan het ondernemerschap zelf maar de mens daarachter.

Ondernemerschap vraagt meer dan een ‘beetje’ ondernemer spelen.

Alles begint bij jezelf! En ben jezelf!

Door mijn persoonlijke ervaring altijd bij mezelf te blijven  en met mijn opgebouwde expertise op het gebied van ‘het beter maken van’ slechtlopende bedrijven, advies bij start-ups en mijn leraarschap van toekomstige ondernemers kan ik met volle overtuiging zeggen dat bij een echte ondernemer het woord ‘faillissement, stilstand of zwaar weer niet in zijn woordenboek staat. Dat verantwoording, bewustwording en autonomie en vooral doen bij de mens achter het ondernemen een zeer grote rol speelt.

Ondernemen is geen functie het is het aangaan, aandurven, aanpakken, beginnen te doen aanvaarden, aanvangen, actief zijn, bekwaam zijn, bestaan, durven, uitvoeren. Beweging creëren of verandering bewerkstelligen in het nu.

Met een kompas van bewustwording, verantwoordelijkheid & autonomie.

Door mijn ‘geluk’ het ondernemerschap vanuit een andere hoek te hebben mogen bekijken deel ik graag een aantal essentiële inzichten voor jou en je bedrijf en een nieuwe manier van denken als jij ondernemer wilt zijn en niet ondernemer wilt spelen.

Weet wanneer je de stekker eruit moet trekken, laat je niet leiden door technologie, weet hoe jij je geld bij elkaar krijgt, verschuil je niet langer, laat de greep op dingen los. Maak je leven overzichtelijker, wees besluitvaardig als het er toe doet, probeer niet kost wat het kost door te gaan, verruim je blikveld, doe niet wat een ander doet en kopieer ook niet, houd zaken eenvoudig en simpel, leid geen uitgesteld leven, omring je met goede dingen, creëer ook thuis de flow, kijk zelf in de spiegel en vraag jezelf af wie je ziet en waar je voor staat, wees niet bang om dingen mis te lopen, zorg goed voor jezelf en je medewerkers.

Wat je morgen meteen kan doen. Werk een uur en geen minuut langer op volle kracht. Ga niet in de rij staan; mediteer, maak je hoofd leeg, neem de trap of ga een blokje om. Doe het ergste eerst en begin morgen met de klus waar je al weken tegenop ziet. Sta stil. Trek twee uur uit om je af te vragen wie je bent en waarom je hier bent. Schrijf op waar jij je kostbare tijd aan besteed zonder dat ze iets bijdragen aan je prestaties en geluk. En neem morgen vrij!

Ondernemen behoort geen strijd te zijn. Jij bent de mens achter het ondernemen. Jij bent het leven en je leeft niet een leven. Ondernemen is wat je nu doet en dat ben jij.

De baas willen worden omdat je vrijheid wilt, niet onder een baas willen werken en alleen de ‘leuke’ dingen doen die jij wilt is gedoemd om te mislukken. Ik ben ondernemer klinkt mooi maar zegt helemaal niets.

Ik ben Mr. X. en ik onderneem. Ik laat los wat ik denk te moeten en accepteer wie ik werkelijk ben. Dat is volgens mij de titel van een authentieke ondernemer.

Op het moment dat ik zo een bedrijf binnen stap voel en zie ik het aan alle kanten.

Een goed lopend bedrijf heeft goed authentiek persoonlijk leiderschap nodig en dat heeft alles te maken met degene die aan het hoofd van dat bedrijf staat. Geen praatjes maar een goede aansturing van iemand die weet waar hij over praat, goed doordacht plant en keuzes maakt, een heldere visie heeft, een strategie nastreeft met inbreng van de mensen om zich heen of waar hij mee werkt, helderheid, duidelijkheid en transparant. En het meest belangrijk zijn vinger aan de pols houdt, met een eerlijk geweten te werk gaat, integer is en gericht is op groei en niet alleen op eindresultaat.

Meest van de tijd als ik gestationeerd werd in een bedrijf was het meest belangrijkste van het bedrijf, het financiële gedeelte, een grote chaos en had men geen idee wat en hoe iets eruit kwam maar al helemaal niet hoe en wat eruit ging. Niet alleen op papier maar ook letterlijk op kantoor een grote chaos. En niet te vergeten de cliché opmerking ‘boekhouden is niet mijn ding” Word wakker!! Ook boekhouders moet je bij tijd en wijlen controleren!

Mannetjes die weer mannetjes aansturen en die ook weer een mannetje hebben die de verantwoordelijkheid draagt was aan de orde van de dag. Om zo maar geen onderdeel te zijn en verantwoordelijkheid te dragen voor je eigen bedrijf. En vooral niet je bedrijf te zijn!

Inzicht in het nu, inzicht in de binnenkant van het bedrijf, inzicht in je klant en je grenzen kennen is prioriteit. Ondergeschikt maken aan je onderneming is waar het omdraait. Dat betekent niet dat je er niet van mag genieten.

Vaak wist men de knop gratis op de kassa gauw te vinden, werd en veel geluncht en gedineerd op de kosten van de zaak, een dure auto wordt meteen aangeschaft want dat is nodig en een credit card op naam is ook zeer interessant.

Meest opvallende dat medewerkers ‘bang’ waren voor hun baas. Een soort misplaatst ‘respect ’werd afgedwongen door gedrag en daardoor een omgeving gecreëerd waarbij onzekerheid en niet werken vanuit de kracht van de medewerker werd ontwikkelt. Zulke werkomgevingen zorgden voor negatieve ‘vibe’ en werkten zaken in de hand die soms door bedrijfrecherches of advocaten moeten worden opgelost.

Het verschil in het niet weten van het mijn en het dein, machtspelletjes en we wandelen ons eigen pad krijgt dan de overhand.

Authentieke ondernemers daarbij gaat het vanzelf.  Niet vanzelf in de hoedanigheid dat ze het allemaal makkelijk afgaat.  Nee zij werken vanuit hun originele ‘zijn’ Zij hebben zelfkennis, kijken vaak in hun eigen spiegel, zijn consistent in hun gedrag en schuiven zaken niet af. Zij nemen verantwoordelijkheid in de breedste zin van het woord, zijn bewust waar ze mee bezig zijn en hebben duidelijk visie, een missie en de zeer grote drang naar groei dat resulteert in resultaat.

Gaan uit vanuit hun eigen flow begrijpen ook hoe flow werkt waardoor zij relatief goed zaken kunnen loslaten, aanvoelen en vooruitzien. Zij zijn en doen! Not mind driven maar spirit driven.

Het bekende kooitje met het vogeltje die blijft zitten terwijl het deurtje openstaat om weg te vliegen is een prachtige metafoor. En dan ook niet bewust zijn van het feit dat het deurtje gewoon openstaat om weer terug te vliegen als je dat wilt. Vaste patronen handhaven geeft verdriet en frustratie. Schijnzekerheid maakt je nog onzekerder dan de zekerheid. Weten dat je altijd terug kunt naar die onzekerheid maakt dat je de keuze maakt te veranderen en in beweging komt. En dat je ook oude dingen op nieuwe manieren kunt doen. Alles verandert omdat alles in beweging is maar vaak ben je dat zelf niet. Althans je gedachten en je geconditioneerde gedrag maken dat je het niet doet!

Hartelijke groet,

Christa