Leven en mens zijn is het moeilijkste examen

27 september 2022 - Kesteren, Nederland

Iedereen gaat naar school en leert van alles aan t.b.v. vaardigheden en processen.

Maar wat leer je nu eigenlijk over het leven, over wat je kan verwachten en hoe je ermee om kan gaan.

De sociale media ,TV en marketing ,een geweldig fenomeen die nog steeds doorontwikkelt maakt dat ze niet leren hoe je ermee om kan gaan maar maakt dat het gaat knagen aan je mens zijn, je zelfvertrouwen, je eigenwaarde, Die zorgt dat jouw leven buiten jouw af speelt en niet binnen jou. Waar geloof je in? De stemmetjes in je hoofd maken dat je onzeker wordt en een beeld schapen dat er niet is.

Een artikel van Leroy Seijdel en een you-tube filmpje van Jay Shetty heeft mij geïnspireerd dit artikel te schrijven. Dingen die je graag zou willen weten maar niet op school leert. Kennis over luisteren en lichaamstaal, over ontwikkelen van discipline & wilskracht, over positief denken en werken aan zelfvertrouwen, zelfkennis , over gezondheid en meer  colleges in bestsellers niet in saaie vak literatuur, En levenslessen in leren. Leren van inspirators, succesvolle mensen.

Ja daarom dit artikel. Levenslessen van iemand die geboren werd om echt te zijn en niet perfect. Die een 8 goed vond om het leven maatschappelijk & privé ten volle te leven. Die haar leven beleefde en niet oploste. Die nooit ergens spijt van heeft gehad maar sommige dingen anders had gedaan.

Een mooie wijsheid van Confucius is ‘wie alles gelooft wat er in boeken staat, kan beter geen boeken lezen’ En ‘leren zonder denken schept verwarring maar denken zonder leren wordt een ramp”

Je hoeft niets te leren behalve 1 ding…leren mens te zijn en maak van je leven geen strijd.

Dat wat je niet leert op school….

Alles wat je ziet is een illusie Alles wat je doet is realiteit Alles wat je beleeft is leven….

Uiteindelijk ..als je niet geleefd hebt heb je niets gemist

Je leeft niet een leven je bent het leven!

Neem je ontwikkeling, groei, vormgeving in je eigen handen

Leven en mens zijn is het moeilijkste  examen

Iedereen leert anders. We leren en krijgen testen alsof iedereen, we allemaal hetzelfde zijn. Leven en mens zijn is het moeilijkste examen.

Meeste mensen ‘falen’ omdat ze anderen proberen te kopiëren of naar ze te kijken en zich niet te realiseren dat iedereen zijn eigen leven is en zijn eigen ‘examen’ loopt.

School, opleiding, universiteit maakt angstig, voelt alsof je faalt. Ook 4 maal er jaar functioneringsgesprekken maakt dat je onzeker wordt of afvraagt doe ik het wel goed. Sollicitatiegesprekken veroorzaken stress en moedeloosheid. Het is niet zo verassend dat ‘depressie’ stijgende is bij vele mensen van jong tot oud. Continue Voldoen aan de wereld om je heen en jezelf ondergeschikt maken aan je eigen leven.

Kritiek wil ik niet uiten op scholen of onderwijsinstellingen maar aangeven hoe ‘gevaarlijk’ testen, beoordelingen, systemen, patronen routine en geconditioneerd gedrag is.

We besteden ¾ van onze tijd aan theorie en tactische vaardigheden en minimaal aan creativiteit en praktische vaardigheden. Vaardigheden in het nu. In deze tijd van internet besteden we tijd aan  programmeren van codes & cijfers. Ironisch genoeg begint je leven met een nummer(BSN) en eindig je er ook mee(begrafenis of crematie)

We zijn onderdeel van series van cijfers die eindigen in statistieken. Elke dag worden we meer onderdeel van de sociale media en internet en zijn we een soort lopende band waar we meegevoerd worden. We zijn een product aan het worden van onze omgeving waarbij we onszelf en waarom we hier zijn vergeten.

De historie die we leren op school helpt ons niet om onze toekomst vorm te geven.

De meeste van ons weten hoe we moeten optellen en aftrekken maar niet hoe we de investering in  leven kunnen vermenigvuldigen.

We weten hoe we een multiple- choice test moeten maken maar we hebben moeite met het maken van beslissingen.

We kunnen gedichten heel goed analyseren maar we kunnen onszelf  en ons gevoel niet in detail verwoorden.

We hebben geleerd over het menselijk lichaam maar niet onszelf te vinden.

We hebben geleerd over onze hersenen maar niet over mentale gezondheid.

Geografie heeft ons geleerd waar dingen  in welk land waren maar niet waar de landen naar toe willen.

We leren over vormen van transport en hoe ergens te komen maar niet waarom reizen ons laat groeien.

We leren nieuwe talen en leren het spreken maar niet de verschillende betekenissen  ervan in de verschillende culturen.

We leren over 1 kant van het verhaal maar niet over de tegenovergestelde versies.

We leren te tekenen maar niet de kunst te waarderen.

We zijn altijd bezig met het eindresultaat maar nooit de weg ernaar toe en hoe te beginnen.

Er wordt je vertelt hoe je over dingen heen kan komen maar niet hoe ermee om te gaan.

We leren bij biologie over de cellen van planten maar niet over de bron van voedsel.

We leren hoe afstand te nemen maar niet over het pad zelf.

We worden vaak gewezen over die enige plaats X waar we schijnbaar iets hebben gemist.

Wat hebben we eigenlijk geleerd?

De echte test van het leven is te worden geconfronteerd worden met afwijzing, afkeuring, dealen met falen en mislukking.

Dat je soms moet beginnen bij het begin en dat dingen niet altijd gaan zoals je zou willen.

Wanneer is je ooit verteld over volharding, vastberadenheid en kracht en doorzettingsvermogen?

De echte uitdaging zit hem in te zien dat we empahtisch  levende mensen zijn met ieder zijn eigen uitdagingen en die de mogelijkheid hebben op een pauze knop te drukken. En jezelf te resetten.

Dat je hier bent om mens te zijn en je alleen moet uitzoeken waarom je hier bent?

Dat dat meer oplevert dan het vergelijken van test resultaten van toetsen en examens.

Op school krijg je eerst de les en daarna de test.

Maar in het leven krijg je eerst de test en daarna de les.

We hebben inhoud nodig maar we focussen op de buitenkant.

We hebben waarden nodig maar we worden gedwongen te focussen op stellingen en uitspraken

Als we nu eens meer Phytagoras zouden bestuderen i.p.v. zijn theorie?

Als we eens meer zouden leren over Einstein zelf dan over zijn werk?

Als we eens meer zouden leren over empathie en niet alleen economie?

Over compassie en niet alleen hoe een kompas te gebruiken

Meer over emotionele intelligentie net zoveel als een spellingtoets

Meer focus op houding net zoveel als op aanleg

Niet alleen op hoe te lezen maar ook hoe het toe te passen

Leven wordt gekenmerkt als een examen maar het is meer dan een praktische test

Maak fouten leer ervan en die opgenomen kennis kan je weer uitdragen en gebruiken

Je kan je script altijd veranderen. Omarm verandering en ben het leven.

Laat je niet tegenhouden door je omgeving

Kijk en zoek het niet buiten jezelf

Jouw pad is uniek! En loop hem niet voor minder!

Leven en mens zijn is het moeilijkste examen